Petter Stordalens Villa Copenhagen sparte enorme summer på å bruke Liftroller

HENT Danmark AS ble etablert i 2017 med kontor i København. Deres første prosjekt var ikke et hvilket som helst prosjekt. Det var den største byggekontrakten i 2017 i Danmark. Nemlig Villa Copenhagen, tidligere Centralpostbygget rett ved hovedbanegården i København.

Det er et helt fantastisk bygg, sier Stordalen til E24 om sitt nye hotellprosjekt i hjertet av den danske hovedstaden.

Ifølge hotellkongen skal Choice-kjedens nye luksushotell ha over 400 rom. Hotellet skal dessuten ha konferansefasiliteter, fem restauranter og barer, samt et velværesenter. Prislappen blir rundt 1,4 milliarder danske kroner, noe som gjør prosjektet til et av Stordalens mest påkostede noensinne.

 

– Området skal gjennom en transformering med mange nye bygg og flotte utendørsområder. Det blir en helt ny bydel i byen. Å få en slik mulighet er helt unikt, sier han. Centralpostbygningen som skal bli kjedens nye luksushotell, ble oppført i 1912 i franskinspirert nybarokkstil. Den røde murbygningen som ligger sentralt plassert i bydelen Vesterbro i København, er et ikonisk landemerke og har flere ganger vært motivet på danske frimerker, senest ved 100-årsjubileet i 2012.

 

På under en time tok vi inn over 12 tonn med gips gjennom vinduet, og kunne dermed tilfredsstille myndighetenes krav om stenging i korte perioder.

 

Å bygge om et ikonisk bygg i det travleste krysset i København har sine utfordringer. Å sperre gaten permanent var uaktuelt for myndighetene, HENT fikk knapt nok tillatelse til å sperre gaten midlertidig. Løsningen ble Liftroller. HENT hadde flere gode erfaringer fra bruk av Liftroller på ulike prosjekter i Norge, blant annet det ærverdige Brittania hotell i Trondheim. HENT DK gikk derfor til innkjøp av en Liftroller til hver etasje på Villa Copenhagen.

Arbeidsleder Isak Digre er svært fornøyd med effektiviteten på Liftroller:
På under en time tok vi inn over 12 tonn med gips gjennom vinduet, og kunne dermed tilfredsstille myndighetenes krav om stenging i korte perioder. Til sammenligning klarte vi kun 2-3 pakker med gips i timen ved hjelp av en utvendig bygg heis i bakgården på samme prosjekt. Det var store avstander og bratte ramper, samt konflikt med andre som også skulle bruke heisen samtidig. Totalt ble det enorme besparelser ved å ta i bruk en langt mer effektiv metode, sier Digre. Det er klart at når man skal ta inn 2800 kolli på et prosjekt som dette så er valg av metode avgjørende med hensyn til lønnsomhet, og ikke minst HMS.

Centralpostbygget ligger midt i bybildet og er omgitt av trafikk på alle sider. Effektivisering og økt sikkerhet bidrar til å skape trygge gater under arbeidet.

 

Også anleggsleder Eskil Kulsetås var imponert over effektiviteten ved bruk av Liftroller:

-Siden dette prosjektet ligger midt i København sentrum er det ikke plass til å mellomlagre noe materiell ute. På et prosjekt som dette er det vanvittige mengder med stålstendere og gips som skal inn, noe som ville ha okkupert vareheisen i store perioder. Når vi nå bruker Liftroller til å ta inn alt materiell gjennom vinduet, er vareheis ledig for andre fag og til personelltransport, noe som gir en mye mer effektiv byggeplass. Det at vi i tillegg kan enkelt flytte Liftroller rundt på bygget dit det er behov gjør at vi slipper å transportere materiellet lange avstander slik vi måtte ha gjort om vi brukte heis til inntransport.

Ved å ta inn alt materiell ved hjelp av Liftroller, er vareheis ledig for andre fag og til persontransport. Dette gir oss en mye mer effektiv byggeplass.

ESKIL KULSETÅS, ANLEGGSLEDER

HENT- DANMARK

På under en time tok vi inn over 12 tonn med gips gjennom vinduet, og kunne dermed tilfredsstille myndighetenes krav om stenging i korte perioder.

ISAK DIGRE

ARBEIDSLEDER