På under en time tok vi inn over 12 tonn med gips gjennom vinduet, og kunne dermed tilfredsstille myndighetenes krav om stenging i korte perioder – Isak Digre, Arbeidsleder, HENT Danmark AS
Liftroller systemet ble valgt som logistikkløsning da det ærverdige Centralpostbygget i København skulle bygges om. Løfteoperasjoner og materialhåndtering inn og ut av etasjene foregikk raskt og effektivt. I stedet for å transportere materialene den lange veien rundt bygget og opp den bratte rampen til materialheisen, ble materialleveransene kranet direkte fra lasteplanet på kranbilen og inn i etasjene i den delen av bygget de skulle brukes.
Hent Danmark AS var total entreprenør på prosjektet, som ved oppstarten i 2017 var den største byggekontrakten i Danmark. Ombyggingen fra postbygg til luksus hotellet Villa Copenhagen, på oppdrag for hotellkongen Petter Stordalen, stod ferdig i juli 2020.
Mye løste seg med Liftroller systemet
Å bygge om et ikonisk bygg i det travleste krysset i København har sine utfordringer. Å sperre gaten permanent var uaktuelt for myndighetene, HENT fikk knapt nok tillatelse til å sperre gaten midlertidig.
HENT hadde allerede flere gode erfaringer fra bruk av Liftroller på ulike prosjekter i Norge, blant annet det ærverdige Brittania hotell i Trondheim.
Arbeidsleder Isak Digre er svært fornøyd med effektiviteten på Liftroller: «På under en time tok vi inn over 12 tonn med gips gjennom vinduet, og kunne dermed tilfredsstille myndighetenes krav om stenging i korte perioder. Til sammenligning klarte vi kun 2-3 pakker med gips i timen ved hjelp av en utvendig bygg heis i bakgården på samme prosjekt.
Det var store avstander og bratte ramper, samt konflikt med andre som også skulle bruke heisen samtidig. Totalt ble det enorme besparelser ved å ta i bruk en langt mer effektiv metode, sier Digre.
Det er klart at når man skal ta inn 2800 kolli på et prosjekt som dette så er valg av metode avgjørende med hensyn til lønnsomhet, og ikke minst HMS.»
Også anleggsleder Eskil Kulsetås var imponert over effektiviteten ved bruk av Liftroller: -Siden dette prosjektet ligger midt i København sentrum er det ikke plass til å mellomlagre noe materiell ute. På et prosjekt som dette er det vanvittige mengder med stålstendere og gips som skal inn, noe som ville ha okkupert vareheisen i store perioder.
Ved å bruke Liftroller til å ta inn alt materiell gjennom vinduet, er vareheis ledig for andre fag og til personelltransport, noe som gir en mye mer effektiv byggeplass.
Det at det i tillegg er enkelt å flytte Liftroller systemet rundt på bygget dit det er behov for det, gjør at vi slipper å transportere materiellet lange avstander slik vi måtte ha gjort om vi brukte heis til inntransport.
Prosjekt bilder