Skip to content

Om Liftroller

Liftroller AS er et innovasjonsselskap fra Bergen, som i samspill med ledende norske aktører innen design og produktutvikling utvikler nye produkter som forenkler arbeidshverdagen på byggeplasser.

Du kan leie alle våre produkter fra vårt utleieselskap Liftroller Rental AS. Våre kunderådgivere skreddersyr en pakke som passer akkurat ditt prosjekt.

 

God samfunnsøkonomi er å holde folk i arbeid lengst mulig

I byggebransjen står vi daglig ovenfor en rekke HMS relaterte utfordringer. En av dem er å få transportert materiell fra bakkenivå og inn i etasjen de skal brukes. Mange av metodene som brukes er tungvinte og tidkrevende, og faren for skade på arbeidere, forbipasserende og bygning er stor.

Majoriteten av helseplagene og ulykkene i byggebransjen er knyttet til håndtering av tunge gjenstander. Arbeidere som bruker en hel arbeidsdag på å bære inn materiell blir utslitt og demotivert. Denne logistikken utgjør også en stor andel av antall timer brukt i et byggeprosjekt. Det er derfor mye å spare på å bruke rett utstyr, både når det kommer til arbeidernes helse og i direkte timebesparelser i prosjektet.  

Arbeider løsner stropper fra krok på kran
Arbeidere står rundt Liftroller Wall

Erfaring fra byggebransjen

Ideen til Liftroller fikk gründer Ivar Ole Wik da han jobbet som byggeleder og erfarte på prosjekt etter prosjekt hvor utfordrende det var å få inn og ut materiell, bygg avfall og utstyr i bygg over flere etasjer. Etter å ha vært vitne til nesten ulykker, skader på personell, materiell og bygninger, samt enormt mye tidsbruk på logistikk som heller burde vært brukt på å bygge, bestemte gründeren seg for å finne en bedre løsning på disse logistikk utfordringene. Løsningen måtte kunne tilpasses til mange ulike typer bygg, være lett å montere og bruke, og viktigst av alt; Være sikker for brukerne. Visjonen til selskapet er enkel:

 
 “Vi skal redusere antall skader, ulykker og helseplager knyttet til løfteoperasjoner og materialhåndtering i byggebransjen gjennom å tilby den raskeste, enkleste og sikreste metoden for å få tunge gjenstander inn og ut av en bygning.”

Vi har til sammen en bred faglig bakgrunn. Flere i Liftroller Teamet kommer fra bygge bransjen og har selv opplevd på kroppen tunge løft, vanskelig tilkomst, liten riggplass og knappe tidsfrister. Vi lanserte vårt første produkt i 2015, og siden den tid har det blitt utviklet en hel serie av produkter som forenkler logistikken på byggeplasser verden over. Alle med samme DNA; Raskere, enklere, sikrere.  

Ny foretningsmodell

For at kundene våre skal få en best mulig løsning på sitt byggeprosjekt, valgte vi fra 01.01.20 å endre forretningsmodell fra salg til utleie for våre kunder i Skandinavia. Hvert prosjekt har sine utfordringer, og med en stor utleiepark med ulike modeller, kan vi skreddersy en pakke som er optimal for det enkelte byggeprosjekt. Vi lagerfører produktene på flere lokasjoner rundt om i Skandinavia for å sikre kort leveringstid. Vårt mål er at kunden skal oppleve å ha en mer effektiv byggeplass logistikk, og dermed spare penger. Det er svært få prosjekter vi må si nei til på grunnlag av at våre produkter ikke passer.  

Montering av rullene på Liftroller Wall, på byggeprosjektet Danske Bank i København
Gründer Ivar Ole Wik står ved rullene til Liftroller Wall, og snakker med kranfører fra Padøy Transport

Høy kvalitet i alle ledd

Forutsetningene for et robust og velfungerende produkt ligger i et godt design med en oppmerksomhet for selv de minste detaljene. Vi fokuserer kompromissløst på høy kvalitet i alle ledd. Helt fra design- og produktutviklingsprosessen til våre kvalifiserte kunderådgivere og servicepersonell som tar seg av alle våre hyggelige kunder. Vi utvikler nye produkter i takt med behovet i byggebransjen. Vi har tett samarbeid med Innovasjon Norge og har fått støtte til flere av våre prosesser og produkter. 

Hva er din idé?

Har du en god idé som forenkler arbeidshverdagen på byggeplass? Ta kontakt da vel, så realiserer vi den sammen!

Aktuelt

Messe

In media

Sist oppdatert: 18.12.2024